Kadınlara, değerlendirmedikleri kıyafet ve aksesuarları hemcinslerinin beğenisine sunma ve aynı yolla orijinal markaların yeni veya az kullanılmış ürünlerine sahip olma fırsatı veren Modacruz, kaliteli bir alışveriş deneyiminin yanı sıra güçlü bir iletişim ağının da kapılarını aralıyor. Kurucusu Melis Güçtaş ile platformun başarısının sırrını ve kullanıcılarına sağladığı avantajları konuştuk.
Modacruz’un kuruluş hikayesinden ve öncesinde neler yaptığınızdan kısaca bahseder misiniz?
Lisans eğitimimi Amerika’da aldım. Ardından yaklaşık iki sene boyunca Boston’daki bir dijital start-up’ta pazarlama tecrübesi edindim. Akabinde Türkiye’ye gelerek kurumsal bir firmada ürün yöneticiliği yaptım. Kendi ihtiyaçlarım ve deneyimlerimden yola çıkarak burada Modacruz gibi bir platforma ihtiyaç olduğunu gördüm. Mayıs 2012 itibariyle bu proje üzerine çalışmaya başladım ve iki yıllık bir sürecin sonunda Modacruz yayına girdi.
Kullanıcılar Modacruz’dan nasıl faydalanabilirler?
Modacruz, hem lüks ve tasarım kıyafetlere hem de daha uygun fiyatlı fast-fashion markalara erişim sağlayan, her bütçe ve zevke hitap eden bir moda platformu. Ücretsiz olarak üye olunabiliyor. Modacruz kadınları, giymedikleri kıyafetlerini modaseverlerle buluşturarak gelir elde edebiliyor veya diledikleri orijinal marka ürünlerini kolayca satın alabiliyorlar. Çantadan ayakkabıya, giyimden aksesuara kadar yeni etiketli veya az kullanılmış ürünlerle akıllı alışverişi en üst seviyede yaşayabiliyorlar. Sezonda alamadıkları ya da indirimde bedenini bulamadıkları kıyafetleri ve Türkiye’de nadir rastlanan markaların tasarımlarını sahiplerinden temin edebiliyorlar. Ayrıca, tasarruflu bir alışveriş deneyimi yaşıyorlar. Mağazadan alındığında çok daha yüksek fiyatlı olacak parçalar, Modacruz’dan yüzde 90’a varan fiyat avantajları ile alınabiliyor. Bu şekilde, geçtiğimiz yıl üyelerimize toplam 50 milyon TL tasarruf ettirdik. Bunun yanı sıra, sezon trendlerini yakından takip etme imkanı tanıyan alışveriş partilerimiz var. Ayrıca kadınların sosyalleşmelerini de sağlıyoruz.
Kuruluşundan bugüne kadar geçen süreçte Modacruz’un katettiği yolu nasıl değerlendirirsiniz?
Bugün sitemizde bini aşkın marka bulunuyor ve on binlerce ürünü içeren envanterimizin değeri 155 milyon TL’ye ulaşıyor. Her gün 180 bin kadın Modacruz’u ziyaret ediyor ve etkileşimde bulunuyor. Bu yılın ilk ve ikinci çeyreğinde önceki yılın aynı dönemine kıyasla ciromuzu yüzde 500 artırdık. 50 kişilik tutkulu bir ekiple her gün kendimizi biraz daha geliştirmek için çalışıyoruz.
Satışı yapılmak istenen ürünlerin uymaları gereken belirli kriterler bulunuyor mu?
Bu konuda herhangi bir sınırlamamız yok. Tek ve en önemli kriterimiz, markalara ait tasarımların orijinal, tüm ürünlerin ise temiz olmaları.
Modacruz’u benzer uygulamalardan farklı kılan unsurları nasıl sıralarsınız?
Paylaşım ekonomisi mantığı üzerine kurulu platformlar Türkiye’de uzun süredir var. Ancak Modacruz, sadece moda odaklı olması ile diğerlerinden ayrışıyor. Ayrıca, ürün çeşitliliği en fazla olan adres. Bu da kadınların daha fazla seçeneğe ulaşmalarını ve daha kısa sürede satış yapabilmelerini sağlıyor. Öte yandan, burası yalnızca kıyafetlerin alınıp satıldığı bir platform değil, aynı zamanda sosyal bir mecra. Ürünlerin altında sohbet olanağı sunarak kadınlar arasındaki iletişimi destekliyor. Böylece tarzlarını, fikirlerini ve beğenilerini de paylaşıyorlar.
Satış yapan kullanıcılara ürünlerini elden çıkarmaları için biçtiğiniz belirli bir süre var mı?
Hayır, herhangi bir süre sınırlamamız yok.
Alışveriş sürecini kısaca anlatır mısınız?
Ürün almak istendiğinde, direkt satın al butonuna tıklayarak işlem gerçekleştirilebiliyor. İstendiği taktirde, ürünün altına mesaj bırakıp dolap sahibesiyle iletişime geçilebiliyor. Sipariş geldiğinde, satış yapan üyelerimiz ürünü üç gün içinde kargoya vermekle yükümlüler. Teslim süresi ise kargo firmasının çalışma hızı ve şube ağının büyüklüğüne göre değişebiliyor.
Alım yapmak isteyen kullanıcıların, platform üzerinden karşı tarafla görüşüp belirlenen fiyatı aşağıya çekme şansları oluyor mu?
Tabii. Ürünlerin altında mesajlaşarak sohbet edebiliyor ve fiyatta anlaşabiliyorlar.
Kullanıcının satışa sunduğu ürün için biçtiği fiyatın ne kadarlık bir bölümü Modacruz tarafından kesintiye uğratılıyor?
Komisyon oranımızı yüzde 20 olarak belirledik. Fakat VIP hizmet almak isteyen Modacruz kadınları için bu oran yüzde 35’e çıkıyor. Çünkü o durumda ürünlerinin fotoğraflanması, siteye konması, takibi ve satışı gibi işlemlerin hepsi bizim sorumluluğumuzda oluyor.
Kullanıcı veya üyelerinize belirli dönemlerde indirim, ödeme kolaylığı, promosyon gibi fırsatlar sunuyor musunuz?
Dolap sahibeleri diledikleri zaman fiyatlarını indirebiliyorlar. Biz de bazen üyelerimize indirim kuponları verebiliyoruz. Ama biz aradaki platformuz. Asıl indirimleri takip edilmesi gerekenler, dolap sahibeleri.
Satın alınan üründe herhangi bir defo olması durumunda alıcı ürünü karşı tarafa iade edebiliyor mu?
Modacruz kadınlarını hasarlı, yanlış, eksik yollanmış, replika veya taklit ürünlere karşı koruyacak bir ödeme sistemi oluşturduk. Modacruz üzerinden bir ürün satın alındığında, ödeme ancak üyemiz ürünü teslim alıp onayladıktan sonra satışı yapan dolap sahibesinin hesabına geçiyor. Sipariş üyemize ulaşmamışsa ya da ürün ilandaki tanıma uymuyorsa ücretsiz iade yapılıyor.
Markalar veya ünlü isimler ile iş birlikleri yapıyor musunuz?
Evet, ünlüler de Modacruz ile gardıroplarında yeni parçalara yer açıyor ve özenle satın aldıkları birbirinden şık marka kıyafetleri, onların değerini bilecek yüzbinlerce Modacruz kadını ile buluşturuyorlar. Bugün platformumuzun ‘Ünlü Dolapları’ sekmesi altında; Gülşen, Ayşe Tolga, Çağla Şikel, Başak Dizer, Özlem Yıldız, Ece Erken, Gamze Biran, Deniz Akkaya, Ayşe Kucuroğlu, Nükhet Duru, Ebru Şallı gibi isimlerin gardıropları bulunuyor. Böylece kullanıcılarımız, bu isimlerin ekranda ya da günlük hayatlarında giydikleri kıyafetlere ulaşabiliyorlar.
Moda tutkunları, Modacruz’un web sitesine mi yoksa akıllı telefon uygulamasına mı daha çok rağbet gösteriyor?
Aslına bakarsanız her iki kanalda da yoğun bir trafik söz konusu. Mobil uygulamamız fazlasıyla rağbet görüyor. Kullanıcılarımız trafikte, tatilde, öğle ya da ders arasında bile Modacruz’a ulaşarak alışveriş yapabiliyorlar.
Platformun kısa sürede bu denli başarılı olmasını hangi etmenlere bağlıyorsunuz?
Her kadın modayı seviyor, hoşuna giden şeyler giymek istiyor. Platformu olabildiğince kişiselleştirerek, her tarz, yaş ve meslekten kadının burada kendine yakın hissedeceği, benzer değerlere sahip Modacruz kadınları ile buluşmasını sağlıyoruz. Bu da bir aidiyet duygusu yaratıyor. Site teknik altyapısı ve kullanıcı deneyimi bakımından da oldukça iyi çalışıyor. Tüm bunlar, Modacruz’un başarısının altında yatan etmenler. Doğru içgörülerle, iyi uygulanmış bir fikir ve beraberinde gelen kaliteli alışveriş deneyimi şekilde de özetleyebiliriz.
Gelecekte platform bünyesinde yapmayı planladığınız yenilik veya değişiklikler var mı? Nihai hedefiniz nedir?
Sene sonuna kadar iki hedefimiz var; yüzde 300 daha büyümek ve kadınlarımız için platform üzerindeki veya dışındaki süreçlerde tamamen pürüzsüz bir deneyimi hayata geçirmek. Önümüzdeki yıl içerisinde, oldukça kapsamlı projelere imza atıyor olacağız. Nihai hedefimiz ise Türkiye’de kadınlar arasında paylaşım ekonomisini yaygınlaştırarak, onların güçlenmesine katkı sağlamak.