Türkiye’nin en geniş ayakkabı stoğuna sahip mecrea.com, her ay ürün gamına eklediği yeni tasarımlarla müşterilerinin heyecanını canlı tutmakla kalmıyor, aynı zamanda uygun fiyatlı satış ilkesini ilk günden bu yana istikrarlı bir şekilde devam ettiriyor. Kurucu ortağı ve CEO’su Sinan Ventura, online platformun işleyişini ve modellerinin özelliklerini yorumluyor.
Mecrea’nın kuruluş hikayesine değinelim… Böyle bir girişimde bulunma fikri nasıl doğdu?
Ortağım Mete Gürdal ile Alman Lisesi’nden beri arkadaşız, üniversiteye de beraber gittik. O dönem beraber bir girişim yapma fikrimiz vardı. Hatta bir-iki proje üzerinde uğraşmış ama sermayemiz olmadığı için hayata geçirememiştik. Mezun olduktan sonra ben, bankacılık ve danışmanlık alanında profesyonel olarak çalışmaya başladım. Mete ise perakende sektöründe hem aile şirketleri hem de kendi girişiminde çalışıyordu. Ancak ikimizin de isteği online ticarete atılmaktı. Bizim gibi yoğun çalışan insanların hayatlarını kolaylaştıracak bir hizmet sunmak için sektör ve ürün gamı araştırmaya başladık ve Türkiye’de 20.000’den fazla küçük markanın her daim 30.000–100.000 TL arasındaki ürün stoğuyla prestijli fakat kirası AVM’ler kadar yüksek olmayan noktalarda ürünlerini sunabileceği özel bir kitle aradığını gördük. Bu küçük hacimlerin dijital dünyaya ve e-ticaret portallarına girmeleri çok zor; stokları yeterli derinlikte değil. Avrupa’da böyle markaların satışlarının yüzde 7-10’u direkt online satıştan geliyor. Biz de, burada çok iyi bir potansiyel yakalayabileceğimizi düşünerek e-ticarete yöneldik.
Yolun başındayken sahip olmayı hedeflediğiniz ürün gamı ve hitap etmeyi planladığınız müşteri kitlesini detaylandırır mısınız?
Amacımız, kampanya ve dikey satış siteleri aracılığıyla dijital ekonomide kendine yer bulan markaların yanında daha ufak markaların da e-ticaret hacmine kazandırılması ve küçük hacimleri bir araya getirerek büyük bir satış hacmi yaratan bir portal kurmaktı. Bu nedenle e-ticarete, tasarımcıların dijital butiklerini ve farklı markalara ait ürünleri barındıran butikleri online bir platformda toplayan bir iş modeliyle başladık. 2012’nin son çeyreğinde faaliyete başlayan mecrea.com’da, 2013’ün sonunda 200’ün üzerinde marka ve butik vardı. Ancak ilk yılın sonunda en çok satılan ürünün ayakkabı olduğunu gördük; satışlarımızın yüzde 60’ı ayakkabıydı. Pazarlama faaliyetlerinin büyük bütçeler gerektirmesi ve rekabetin çok sert olması nedeniyle tüm kategorilerde hizmet vermektense bir kategorinin en iyisi olmak için çalışmaya karar verdik ve ayakkabıya yöneldik. Bugün, Türkiye’nin en geniş ayakkabı koleksiyonuna sahibiz. 18-35 yaş arası modaya düşkün kadın kitlesine hitap ediyoruz. 59 TL-169 TL arasında değişen fiyatlarla en son trendleri yansıtan tasarımları hayata geçiriyor ve her ay koleksiyonumuzun yüzde 40’ını yeniliyoruz. Daha çok büyük şehirlerden B-C harcama segmentindeki müşteriler bizleri tercih ederken, yeni çıkarttığımız deri koleksiyonuyla ise A segmentine hitap etmeye çalışıyoruz.
Biraz da Mecrea’nın işleyişinden bahsedelim… Halihazırda marka bünyesinde kaç farklı model bulunuyor? Bu ürünleri hangi stil başlıkları altında toplar ve genel özelliklerini nasıl sıralarsınız?
Mecrea, bugüne kadar 5.000’in üzerinde model tasarladı ve üretti. Şu anda sitemizde bir kısmı yeni, bir kısmı da eski sezonlara ait 2.500’e yakın model bulunuyor. Ürünlerimiz; bot, çizme, loafer, babet, spor ayakkabı, espadril, platform topuklu, stiletto, gündelik topuklu, dolgu topuk ve sandaletler olmak üzere 11 farklı kategoriye ayrılıyor. Dünyadaki ‘cheap and cheerful’ akımından yola çıkarak, uygun fiyatlı ve eğlenceli ürünler tasarlıyor ve sürekli koleksiyonumuzu büyütüyoruz.
Tasarlarken hangi noktalar üzerinde duruyorsunuz?
Ürünlerimizi tasarlarken önceliği trendlere veriyoruz. Onu maliyetler takip ediyor. Akımları ve dünya modasını araştırıyor, bunların ayakkabı sektörüne nasıl yansıyacaklarını canlandırdıktan sonra koleksiyonumuzu çıkarmaya başlıyoruz. Tabii ki esinlendiğimiz ünlü tasarımcılar mevcut ama her tasarıma mutlaka bitirici bir Mecrea vuruşu katılıyor. Tüm ürünlerimizi ‘ulaşılabilir lüks’ mottosuyla tasarlıyoruz. Yani ürünlerimiz ulaşılabilecek fiyatlarda fakat kendi segmentine göre lüks olmalı. Bu konsepti biraz açmak istiyorum; bir üründe çok maliyetli aksesuarlar veya işçilik kullanırsanız ürünün fiyatını artırmanız gerekir. Çok fazla farklı işlemeler uygulanan suni deri veya deri ürünler için ekstra çalışmalar yapmalısınız. Biz, müşterilerimiz istedikleri tasarımları en akıllı şekilde ve düşük maliyette nasıl tasarlayabileceğimizi buluyoruz. Örneğin; deriyi germe işlemine kampre denir. Kampre, hem maliyetli hem de çok fire verilen bir işlem olduğu için ürünün fiyatını yükseltir. Dikiş sayısını artırarak ve deriyi iyi kullanarak daha düşük maliyetle, aynı görsellikte bir ürün tasarlayabilirsiniz. Bu tarz akıllı hamlelerle maliyetleri aşağıya çekip, müşterilerimize tasarım ürünleri uygun fiyatlı sunmaya çalışıyoruz.
Dünya trendlerini uyguladığınız ayakkabıları son derece uygun fiyatlarla satışa sunuyorsunuz. Peki, başka hangi özellikleri Mecrea’yı tercih edilir kılıyor?
Daha önce de belirttiğim gibi Türkiye’nin en geniş ayakkabı koleksiyonuna sahibiz ve her hafta bu koleksiyona 50 yeni model ekliyoruz. Çünkü kadınlar uygun fiyatın yanı sıra şık ve farklı model seçeneklerini bir arada bulmak istiyorlar. Kullanıcılarımız istedikleri ürünün numarasını bulamaz ve bizden talep ederlerse kendileri için üretim yapıp en geç 10 gün içinde adreslerine ulaştırıyoruz. Ayrıca bu yıl sonuna kadar 34-35-41-42 gibi daha zor bulunan özel numaraları da koleksiyonumuza ekleyeceğiz ve kişiye özel tasarım ürünler sunmaya başlayacağız. Bu yeniliklerin de müşteri kitlemizi artıracağını düşünüyoruz.
Genel olarak hangi materyal ve detaylara yer veriyorsunuz?
Koleksiyonumuzda suni deri, nubuk, süet ve gerçek deri ürünlerimiz bulunuyor. Aksesuarlar, tokalar, zımbalar, eskitme topuk ve tabanlar, renkli bağcık ile kapsüller kullanarak ürünlerimize keyif ve değer katmaya çalışıyoruz.
2017 kışının favori görünümlerini hangi tasarımlar belirleyecek?
Bu kış blok topuklar, kadife ve metalik malzemeler, bilekte biten düz botlar ve renk bloklarına sahip tasarımlar ön planda. Sade tasarımlar, farklı topuk türleri ve aksesuarlarla hareketleniyor. Parlak kadifeler, metalik dokular ve eskitme derilerle de koleksiyonlar zenginleşiyor.
İstatistikler ışığında, İnternet üzerinden markaya erişimi nasıl değerlendirirsiniz?
Ayda bir milyonun üzerinde tekil ziyaretçi alıyor, beş milyon sayfa gösterimi gerçekleştiriyoruz. Dört yılda toplam 18,5 milyon tekil kadın ziyaretçi mecrea.com’u ziyaret etti. Halihazırda, günde 350 çiftten fazla ayakkabı satışı gerçekleştiriyoruz.
Ortağınızla aranızda nasıl bir görev dağılımı yaptınız?
Şu anda ben CEO’luğu üstlenirken ortağım Mete Gürdal ise CFO görevini yürütüyor. Tasarımlar için çalışan bir ekibimiz var. Ancak her ikimiz de yeni modeller konusunda ekibimize destek oluyor, fikirlerimizi paylaşıyoruz.
Ürünleriniz hangi fiyat aralığında satışa sunuluyor?
Suni deri ürünlerimiz 59 TL-169 TL, deri ürünlerimiz ise 159 TL-229 TL aralığında satışa sunuluyor.